Стотици хиляди българи в чужбина имат само до 31.12.2012 да премахнат част от задълженията си за здравно осигуряване в България

В последните няколко дни се засилва активността по тази гореща тема, заедно с масовото възмущение и недоволство на българите в чужбина.

Остават броени дни до 31.12.2012 – срок, в който  живелите постоянно или предимно в чужбина в 
периода 1.1.2005 до края на 2012 български граждани могат да отменят  вменените (неясно защо) от държавата задължения за здравни осигуровки.

Няма грешка – дори да не сте били в България нито за миг след 1.7.1999 г., дори да не сте се записвали никога при домашен лекар там, ако имате ЕГН и сте над 18 годишна възраст, дължите здравни осигуровки в България.

Целта на този постинг не е да се впускаме в основателно предизвикващите недоумение и гняв въпроси защо и как се е получило това. Те са отделна тема.

Целта е да покажем какво може да направи всеки за да се освободи от тези задължения бързо и успешно, преди изтичане на крайния срок 31.12.2012 г. Защото с натрупване, размера на задължението за някои достига 1500 лв.


Най-напред да уточним, че този краен срок – 31.12.2012 – е за задълженията от 1.1.2005 до 31.12.2012
.

Ако имате задължения отпреди това (справката за статус ще ги покаже – вижте по-долу), те пак остават, но нямат краен срок за подаване документи за освобождаване. Процедурата за освобождаване от тях е различна – вижте по-към края.

За да се освободите от задълженията си за периода 1.1.2005 до 31.12.2012:

 1) Проверете статуса си по ЕГН на https://inetdec.nra.bg/freesrvinfo.html , връзка “Справка за здравноосигурителен статус”.

Ако резултатът за периода е различен от “Лицето е изключено от здравно осигуряване, считано от …….., поради напускане на страната”, вие дължите здравноосигурителни вноски за този период.

ВАЖНА ЗАБЕЛЕЖКА: има масово объркване заради езика, който ползва НАП, за отразяване на статуса. Много хора мислят, че нямат задължения при резултати от перовеката като “Лицето е със спрени здравноосигурителни права” или “Лицето е с прекъснати здравноосигурителни права“.
Правата се спират/прекъсват след неплащане 3 месеца. Затова ако получите тези резултати, това означава че имате задължение.

2) Ако статуса ви е различен от “Лицето е изключено от здравно осигуряване, считано от …….., поради напускане на страната”, попълнете и подпишете следните два формуляра, посочени с връзки тук: http://nap.bg/news?id=1496

УТОЧНЕНИЯ:

а) Непременно попълнете пълна дата (ден, месец и година) на напускане на България, а не само месец/година. Имаме сведения, че някои офиси на НАП формално отказват да приемат такива заявления, независимо че на един от формулярите изрично се иска само месец и година. В никакъв случай не оставяйте датата празна – трябва да бъде попълнена, дори с приблизителна такава, ако сте забравили точната (на ваша отговорност.

б) в “Адрес за кореспонденция” най-добре посочете постоянния си адрес в България, ако на него някой може да получава писма. Ако нямате такъв, посочете друг адрес в България, на който живеят ваши близки/познати, за да приемат потвърждението от НАП за получаването чрез обратна разписка.

3) Намерете адреса на местния офис на НАП (според постоянния ви адрес в България) от тази страница: http://www.nap.bg/page?id=24

4) Изпращане: можете или да изпратите по пощата, или ваш роднина/познат да внесе документите.
ВАЖНА ЗАБЕЛЕЖКА: НАП изрично отговори вече, че не приема изпратени по емейл документи! Документите могат да бъдат подадени и дистанционо на сайта на НАП, но само с квалифициран електронен подпис, издаден в България, какъвто изключително малко българи в чужбина имат.

а) Изпращане по пощата:

Изпратете с обратна разписка (за изпращане по пощата това е изискване на НАП)

Заради наближаване крайния срок (31.12.2012) и предстоящите празници, в които ще има забавяне на поща от света, най-добре е да сканираните подписаните от вас два документа и да ги пратите по емейл до приятел/роднина/познат в България, който да го разпечата и прати по пощата от там.

б) Подаване на място в офис на НАП от ваш приятел/роднина:

Трябва да бъдат подадени в офис на НАП по вашия постоянен адрес.

Подателя се подписва като упълномощен да ги внесе от ваше име във формуляр на място.

За да се освободите за задълженията си от преди 1.1.2005

Добрата новина е, че задълженията за този период нямат краен срок за освобождаване, за разлика от тези след това.

Лошата новина е, че освобождаването за този срок е по-сложно – изисква се документ от МВР.

1) Нужен ви е документ от МВР с датите ви на влизане и излизане от България за периода 01.07.1999 до 01.01.2005.

Този документ може да бъде набавен по два начина:

а) С подаване на искане на място в МВР от вас или упълномощено лице.
Това пълномощно вероятно трябва да е нотариално заверено – за разлика от обикновено за внасяне на документите в НАП. Сведението е готово обикновено за няколко дни и трябва да бъде взето от МВР от вас или пълномощника ви.

б) Заедно с декларацията по параграф 19и (връзка по-долу) подавате и заявление свободен текст, с вашите лични данни, че искате НАП да изиска от МВР служебно тази справка.
Тази възможност идва от Закона за електронно управление. Според него, когато една държавна институция има нужда от информация, която друга държавана структура вече притежава, първата е длъжна да я изиска служебно, по вътрешен път. А не да задължава гражданите да й я носят “на крака”. Според Атанас Чобанов, този механизъм работи – просто много малко хора знаят за него.

2) Заедно с документа от МВР, попълвате друга  декларация – по параграф 19и  (забележете разликата в буквичката!), в която отразявате данните от сведението на МВР.

3) Аналогично, двата документа се подават в местния по ваши постоянен адрес офис на НАП по един от изброените вече по-горе начини.

Въпроси и отговори

В: Защо в документите на НАП пише, че освобождаването с документ от МВР за влизане/излизане от страната (по параграф 19и) е за периода до 31.12.2007 г., а според тази публикация освобождаването от задължения е ефективно за периода до 1.1.2005 г.?

Отг.:
 (редакция) Защото това е датата, записана в преходни разпоредби на Закона.
Защото се оказва, че на практика НАП (неясно по каква логика) освобождава подалите заявление и декларация по параграф 19
п от 1.1.2005.
Но за по-голяма сигурност, проверете след седмица или повече на сайта на НАП кои точно месеци и години все още са в таблицата под статуса ви – това са тези, за които ще трябва да подадете декларация. Съобразете заявлението си за справката в МВР с тези периоди.

В: В местната НАП отказват да отразят подадените документи защото:
– подписа не бил “пресен”
– в декларацията по 19п нямало ден на датата на напускане (въпреки че самата декларация изисква само месец и година)

Отг.: от многобройни отговори и разгови с различни хора, открихме че непостоянството на НАП в тълкуването на подробности от закона и процедурите по него е масово.
Какво да направите ако се случи да ви откажат с подобни очевидно нелогични аргументи:
– Намерете телефона на местния НАП, обадете им се и спорете с тях. Дайте им за пример че други офиси на НАП не създават проблеми по въпроси, които не съществуват в закона и наредбите.
– Ако продължават да ви отказват, обадете се на информационния център на НАП и настоявайте за тълкувателно решение на управлението на НАП.

 

43 thoughts on “Стотици хиляди българи в чужбина имат само до 31.12.2012 да премахнат част от задълженията си за здравно осигуряване в България

  • 25.12.2012 at 14:07
    Permalink

    Gospodin Gadjokov,
    Blagodaria mnogo za deinostta vi i molia izvinete che izpolzuvam latinica. Nauchih za problema 2005-2012 snoshti i byrzam da podgotvja dokumenti.

    Imate li syvet za slednija vypros:
    Zajavlenieto po chlen 40a se otnasja za dadena kalendarna godina. Ako ne sym prebivaval v BG ot 1999, trjabva li da podam 8 zajavlenija, po edno za vsjaka ot godinite 2005-2012, ili e dostatychno edno zajavlenie v koeto da promenja texta na “poveche ot 183 dni prez vsjaka ot kalendarnite godini 2005, 2006, …”. Imam li svoboda da promenjam formuljara po tozi nachin?
    Syshto taka, nezavisimo, che nastoiashtata akcija se otnasja za perioda 2005-2012, redno li e da vkljucha zajavlenie/zajavlenija za godinite 1999-2005, za pylnota?
    Blagodarja predvaritelno?

  • 27.12.2012 at 15:37
    Permalink

    Господин Гаджоков, много е благородно от ваша страна да помагате на всички ни. За задължения отпреди 2005, правилно ли ви разбирам:
    Ако човек избере подхода, описан от вас в 1б –

    “б) Заедно с декларацията по параграф 19И (връзка по-долу) подавате и заявление свободен текст, с вашите лични данни, че искате НАП да изиска от МВР служебно тази справка. “

    – това на практика означава, че трябва да подадем Декл. 19И почти празна (заедно със свободния текст, в който изискваме данните от МВР) – тъй като много малко от декларацията може да бъде попълнено, преди да имаме данните от МВР. Значи това ли е единственото, което трябва да направим – и НАП сами ще попълнят “дупките” в моята Декларация, когато получат данните? Или са необходими 3 пращания – аз им пращам почти празната Декл. 19И, плюс свободния текст; 2) те в отговор ми пращат данните от МВР, и тогава 3) аз ще трябва да им изпратя НОВО копие на Декл. 19И, този път 100% попълнена въз основа на данните от МВР?
    (С една дума, малко е неясно дали вашата точка 2 се отнася и за случая 1б).

  • 27.12.2012 at 20:29
    Permalink

    И друг въпрос – пратих на сестра ми документите за освобождаване от ЗЗО СЛЕД 2005 по емейл, да ги разпечата и да ги отнесе лично утре. Сигурен ли сте, че за това не е необходимо официално упълномощаване? (а такова е нужно само за периода ПРЕДИ 2005).

  • 27.12.2012 at 20:40
    Permalink

    Трето: Двусмислен е в Заявлението пасажа:
    Заявявам, че считано от …………………г. напускам/съм напуснал(а) страната и ще пребивавам/ съм пребивавал повече от 183 дни в чужбина през календарната …………г.

    За коя година попълваме това – за миналото или за бъдещето?

  • 27.12.2012 at 21:28
    Permalink

    Четвърто – оказва се, че моя БГ паспорт – данните от който съм привела като документ за самоличност – е с изтекъл срок на годност от много години (2006!). Не съм имала повод – и пари – да го подновя. Не знам с подаването на тези документи няма ли да се набъркам в по-голяма каша. Не знам какъв е закона за изтичане на годност на паспорт. Тъй като нямам време да подновя сега паспорта, не е ли по-добре да се предам, и да изчакам този закон да се отмени? Както каза адв. Яна Трифонова, той ще се отменти, но ще отнеме време и нерви…

  • 28.12.2012 at 05:29
    Permalink

    ГОЛЯМА ИЗНЕНАДА! Сестра ми отишла днес в НАП да подаде от мое име, и и казали, че Dec. 31st краен срок е само за напусналите страната СЛЕД 2005. Цитирали и от наредбата, и се оплакали, че много хора били разбрали погрешно. Аз я питах, защо не подаде все пак, като си била там? – тя каза, че че за заминалите след 2005 даже било невъзможно да се подаде на този етап – година на заминаване преди 2005 служителите нямало даже къде да въведат такава година.

  • 28.12.2012 at 16:04
    Permalink

    Uvajaemi g-n Gadjakov,
    Imame razlichni interpretatzii na zakona, s edna priyatelka, bihte li razreshili spora ni.
    Pri polojenie, che sme napusnali Bulgaria predi 2005, moyata teza e, che do kraya na godinata tryabva da se podade udostoverenie i deklaratziya, obhvashtashta perioda ot 01 01 2005, a nyakoga po- kysno – druga deklaratziya za perioda predi 2005, zaedno s dokumenta ot MVR. Neynata teza e, che ako ste napusnali stranata predi 2005, izobshto ne e neobhodimo da se podava nishto predi 31. 12, a samo 2ta deklaratziya, udostoverenie i dokument ot MVR v edin po-kysen moment. Tya tvardi, che dori ne sa iskali da priemat dokumentite i, pri polojenie, che e napusnala stranata predi 2005. Kakvo e vasheto mnenie?

  • 28.12.2012 at 23:16
    Permalink

    @Yana Ganeva: Че крайният срок 31.12.2012 е само за вменени задължения за периода след 1.1.2005 съм подчертал още когато публкувах постинга си.

    Но забележете важния детайл: не е за “напуснали” страната след 1.1.2005, а за задъжления след 1.1.2005. Всеки, с който съм говорил и който живее в чужбина постоянно от ПРЕДИ 1.1.2005, има начислени задължения. Това само потвърждава липсата на единно тълкувание дори на най-популярните казуси от страна на НАП. Просто не си вършат работата както трябва – или не знаят, или не се интересуват, или централното им ръководоство не си прави труда да се занимава с въпросите.

    С течение на времето научихме, че пропускането на крайния срок не вменява окончателно и невъзвратимо задълженията за български граждани, които са гражндани И НА ДРУГА държава (двойни или многорктани граждани с едно от гражданствата – българско).

    Проблемът е ако някога в бъдеще НАП реши да обвърже получаването на услуга или плащането на такса с УРЕЖДАНЕТО на това вменено задължение. Тогава гражданинът ще е изправен пред проблем да трябва да доказва на момента и срочно гражданство на друга държава – вместо само да декларира отсъствието си за периода в срока до 31.12.2012.

  • 29.12.2012 at 00:04
    Permalink

    @Dimiter Terziev: моят опит от контакти с много хора, е че НАП нямат идея какво правят. Дори в един и същ офис можете да попаднете на тотално противоположни тълкувания на един или друг казус.

    Не виждам параграф 19и (приет 2008-ма) да е отменен от параграф 19п (приет 2011 г.), макар последният да не определя срок на отсъствие от страната като свой обхват, за разлика от първия.
    А само подобна отмяна би подкрепила логиката на спорещата с вас.

    Но я да видим какво излиза, ако приемем, че 19и все пак бива отменен от 19п. Тогава, без значение кога човек е напуснал страната, той трябва да подаде документи за отмяна на вменените задължения до края на 2012. Което не се вписва в логиката спорещата с вас.

    Но пак, проблемът не е в нас, дискутиращите тези казуси, Проблемът е в законодателя и особено в НАП, които не си правят труда да разтълкуват и най-вече да уеднаквят тълкуването на тези важни казуси.

  • 30.12.2012 at 13:13
    Permalink

    Blagodarja vi! Sled kato v NAP otkazaha da mi priemat dokumentite, zashtoto sam napusnala predi 2005 – nishto poveche ne moga da napravja. Obezsarchena sam.

  • 31.12.2012 at 12:09
    Permalink

    Краси,

    благодаря ти много за тази полезна информация. Аз мислех че съм се отървал от недомислените закони на българската държава, но явно не съм. През 2005 година когато правихме първата кампания по повод този варварски закон аз и съпругата ми се отписахме (след като излязоха промените на закона). Тогава исках да отпиша и сина ми (който беше непълнолетен), но от РУСО ми отказаха. По това време отписването ставаше в РУСО, не в НАП. Благодарение на твоя пост във Фейсбук влязох и проверих по ЕГН статуса за сина ми. Указа се, че от момента в който той е станал на 18 години дължи здравно осигуряване въпреки че повече не е стъпвал в България. Виждам че ти продължаваш да се бориш упорито за промяна в България и ти желая успех. Аз имам сили само да се боря за промяна на законите в Германия. За България почвам да се замислям дали не е по-добре да им върна тържествено българското си гражданство.

  • 07.05.2013 at 12:33
    Permalink

    Новост по въпроса от днес, 7 май 2013:
    http://nap.bg/news?id=1724

    Писах на НАП да кажат означава ли това че няма да искат повече от заявителите справка от МВР кога са напускали България.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *